Cardiofitness

Fitness

Contact

Voeding

Tarieven

High Tech Gym © 2014    Neerpelt Belgium    Tel.0476 87 90 99    www.hightechgym.be    BTW BE 0899764773

Openingstijden maandag t/m vrijdag 9-12 uur en 17-22 uur, zaterdag & zondag 10-13 uur

Home Over ons Contact & Route

Hoe gezond leeft u eigenlijk?


Gebrek aan beweging en ongezonde voeding zijn de oorzaak van heel wat "beschavingsziekten" zoals hartaandoeningen en overgewicht.

Als u aan uw gezondheid wil werken, loont het daarom ook de moeite om even stil te staan bij uw voeding.

 

Voedingsprogramma’s en sportvoeding bij High Tech Gym

 

Afslanken valt niet (altijd) mee, daar is iedereen het wel mee eens en zeker als u dat helemaal alleen moet doen. Daarom helpen wij u om uw doelstelling op een verantwoorde wijze te behalen. Onze afslank adviezen bestaan uit een combinatie van een passend voedingspatroon, welke vooraf wordt samengesteld, in combinatie met bewegingsvormen. Het enige wat u nodig heeft, is inzet en motivatie.

Tientallen leden hebben hiermee hun streefgewicht al gehaald... En behouden!

Naast een schema om af te vallen, bieden wij deze ook voor spieropbouw of gewichtstoename. Met gezonde dagelijkse voeding wordt een persoonlijk eetschema gemaakt, waarbij rekening gehouden wordt met o.a. uw persoonlijke levensstijl, smaak etc. Zo kunt u, met de juiste training en voeding, het nodige aan uw lichaam veranderen.


Over voeding

Voeding bestaat uit een groot aantal voedingsstoffen. Om het verhaal niet nodeloos complex te maken, worden alleen koolhydraten, eiwitten en vetten besproken. Dit betekent natuurlijk niet dat bijvoorbeeld vitamines niet belangrijk zijn, ze blijven hier alleen buiten beschouwing.

Eten is zo vanzelfsprekend dat we er eigenlijk nooit over nadenken. We hebben het geluk dat we erg weinig moeite hoeven doen om aan eten te komen. De supermarkten liggen vol en we hebben geld om te kopen wat we willen. Hoewel eten bedoeld is om in leven te blijven, maken we vaak keuzes die onze gezondheid niet bevorderen en ons leven misschien wel minder prettig maken en zelfs verkorten. 

Dat komt omdat ons lichaam eigenlijk een voorkeur heeft voor vet. We vinden vet dus lekker. Misschien niet het vetrandje aan het vlees, maar wel voedingsmiddelen waar veel vet in zit. Misschien is dit te verklaren uit de tijd dat het moeilijk was om aan voldoende voedingsmiddelen te komen. Vlees bevat in het algemeen meer vet als eiwit. Eiwit is dus "duurder". Bovendien levert vet per gram veel meer energie. Als je vet eet ben je dus "eerder klaar" en bovendien goedkoper uit.

Een gram vet levert 9 kcal (kilocalorie) energie, eiwitten en koolhydraten leveren per gram elk 4 kcal. energie. Bekijken we welk energiedeel de eiwitten, koolhydraten en vetten in onze voeding leveren, dan spreken we van "energieprocenten".

Stellen we de totale energieopbrengst van onze voeding op 100, dan zou de ideale verdeling zijn: eiwit 20, koolhydraten 60 en vetten 20. Je ziet dat wel eens op een verpakking staan: "bevat 10% vet". Dit betekent dat per 100 gram 10 gram vet in het product zit. Er zit dus 90 gram andere dingen in.

Stel dat die 90 gram volledig bestaat uit koolhydraten en eiwitten. Dat zou dan betekenen dat het product 90 kcal. vet en 360 kcal. eiwitten en koolhydraten bevat. Het vetpercentage in energieprocenten is dan dus 20%. Natuurlijk is het niet zo dat een product alleen bestaat uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Het vetpercentage in dit voorbeeld zal dus nog veel hoger zijn.

Om te weten of uw voeding de goede samenstelling heeft, zult u dus in het begin altijd de verpakking moeten bekijken om te weten of het een goed of een slecht product is. Als op de verpakking koolhydraten, eiwitten en vetten vermeld staan in grammen, kunt u heel gemakkelijk bepalen of het product bevat wat u wilt. 

Veel producten hebben helemaal geen informatie op de verpakking staan, zoals bijvoorbeeld vlees. Van deze producten moet u dus weten of ze goed of slecht zijn. Dit kunt u alleen te weten komen van iemand met verstand van voeding. Neemt u de moeite dit te weten te komen en enige tijd verpakkingen te lezen, dan wordt goede voeding een gewoonte. Na een tijdje maakt u bijna automatisch de goed keuze en hoeft u er de verpakking niet meer bij te nemen; u kunt het zo "inschatten".

Combineert u goede voeding met voldoende beweging op een verantwoorde manier dan zult u merken dat u overtollig lichaamsvet kwijtraakt, en er dus beter uit gaat zien, en dat u zich ook stukken beter gaat voelen. U volgt dus een "die eet" in plaats van een dieet.



Eten om af te vallen of aan te komen


Afvallen en dieet. Voor veel mensen twee onlosmakelijk verbonden begrippen. 
Toch klopt er niet veel van. Er ontbreekt er iets, namelijk beweging en er staat een verkeerd begrip bij: dieet. Veel mensen die zichzelf te dik vinden, of te dik zijn, en dus lichaamsvet willen verliezen, doen dit door middel van een dieet. Vaak zijn dit gekochte dieten zoals bijvoorbeeld Modifast of van kennissen gekregen lijstjes van een dieetclub of een tijdschrift. Het resultaat van alle moeite en ontbering is vaak matig en van korte duur. Jojo-en is een begrip in de wereld die dieet heet.

Het element dat ontbreekt is immers beweging! Afvallen zonder extra lichaamsbeweging is erg moeilijk en bovendien verlies je niet alleen vetweefsel maar ook spieren. De lichaamsbeweging moet wel goed gedoseerd worden. Vaak gaan mensen joggen als ze willen afvallen, maar dat is niet de ideale sport om te beginnen. 

Kortom, wilt u afvallen dan kunt u beter op lage intensiteit sporten zodat de vetreserve aangesproken wordt. Bovendien kunt u een lage inspanning langer volhouden, dus een uurtje wandelen is beter dan een half uurtje lopen.

U raadt het al, fitness is een perfecte ondersteuning voor mensen die proberen af te vallen. Het is mogelijk te trainen op een uitgekiend belastingsniveau zodat u vooral vet verbrandt. Bovendien gaat u er van sporten "strakker" uitzien, u traint immers ook de spieren en dat komt het uiterlijk ten goede.

Als u dus naast voldoende beweging zorgt voor gezonde voeding in plaats van een streng diëet, raakt u op een gezonde, verantwoorde wijze lichaamsvet kwijt. Want de diëten met een erg lage calorie-inname zijn vreselijk ongezond en helpen maar even. Je vetpercentage zit in een mum weer op het oude niveau.

Dit vraagt natuurlijk om een uitleg. Uw lichaam verbruikt ook in rust energie. Dit heet de basisverbranding. Nemen we als voorbeeld een man van 25 jaar die 100 kilo weegt en een vetpercentage heeft van 30. De vetvrije massa, alle onderdelen van het lichaam minus het lichaamsvet, is dan 70 kilo.

De basisverbranding is dan 1848 kcal. per dag. Daar komt natuurlijk nog energie bij voor bewegen. Gaat deze man "lijnen" om zijn vetpercentage terug te brengen naar de voor hem normale 17,5% en hij kiest voor een 1000 kcal. dieet, dan komt hij dus ruim 800 kcal. per dag te kort. Het lichaam denkt:"hongersnood" en gaat zoveel mogelijk bezuinigen.

De basisverbranding gaat dus omlaag. Met als resultaat dat het lijnen steeds moeilijker gaat. Zou het die eet ingesteld worden op 2000 kcal. in combinatie met bijvoorbeeld fitness, dan zou het afvallen veel sneller makkelijker en gezonder gaan. Bovendien wordt dan het risico van jojo-en beperkt. Daarom heet dit een die eet in plaats van dieet.

De kern is de basisverbranding. Die moet hoog blijven, of omhoog gebracht worden. Als uw basisverbranding hoger wordt en u blijft hetzelfde eten, gaat u uw vetreserves aanspreken. U kunt uw basisverbranding omhoog brengen door uw lichaam juist voldoende brandstof aan te bieden , door uw vetvrije massa te vergroten en door regelmatig te bewegen met een niet te hoge intensiteit.

Gezonde voeding en voldoende verantwoord bewegen zijn echt de enige remedie tegen een te hoog vetpercentage. En denk niet dat gezonde voeding niet lekker kan zijn. Probeer het eens!